تحصیل 76 درصد دانشجویان بین‌المللی آسیا در 5 دانشگاه آمریکا
fa en

تبدیل سوابق کاری  
به 
مدارک دانشگاهی

AFARAND Degree

اخبار سایت آفرند

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: 76 درصد کل دانشجویان بین‌المللی قاره آسیا در پنج دانشگاه آمریکا مشغول به تحصیل هستند،

دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا افزود: در یک سال گذشته در مقایسه با افزایش 9 درصدی دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا، تعداد دانشجویان هندی دانشگاه‌های این کشور، حدود 32 درصد افزایش پیدا کرده است.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، 10 کشور نخست که بیشترین دانشجو را در ایالات متحده آمریکا دارند به ترتیب شامل چین، هندوستان، کره جنوبی، عربستان سعودی، کانادا، ژاپن، تایوان، ویتنام، مکزیک و برزیل برشمرد.

مهراد، هندوستان و ویتنام را دارای بیشترین درصد افزایش دانشجویان شاغل به تحصیل در آمریکا دانست که به ترتیب نرخ افزایشی 31.9 و 25.9 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: چین با حدود 300 هزار نفر بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی را در آمریکا داشته و پس از آن هندوستان با 150 هزار دانشجو در مرتبه دوم قرار دارد.

مهراد دانشگاه‌های کالیفرنیای جنوبی، نیویورک، کلمبیا، ایلینوی و پوردو را پنج دانشگاهی دانست که دارای بیشترین دانشجویان بین‌المللی هستند.

چهره ماندگار علمی کشور اضافه کرد: در حال حاضر تعداد 1.13 میلیون دانشجوی بین المللی با ویزاهای S (ویزای دانشجویی) و M (ویزای کار) در آمریکا تحصیل می‌کنند.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، خاطر نشان کرد: در این بین تعداد 405 هزار و 314 دانشجو در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات که اصطلاحا (STEM) خوانده می‌شود، تحصیل می‌کنند و 86 درصد از دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در رشته‌های STEM متعلق به کشورهای آسیایی است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر این که بیشتر دانشجویان بین‌المللی در مقایسه رشته‌های STEM در حوزه مهندسی تحصیل می‌کنند، یادآور شد: از سوی دیگر وضعیت دانشجویان بین المللی زن شاغل به تحصیل در رشته‌های STEM قابل توجه است.

وی در این باره توضیح داد: کل تعداد دانشجویان زن شاغل به تحصیل در رشته‌های STEM به میزان 68 درصد از 76 هزار و 638 دانشجو در سال 2010 به 128 هزار و 807 دانشجو در سال 2015 افزایش یافته است.

مهراد خاطر نشان کرد: از سال 2010 تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع ارشد در رشته‌های STEM ، 114 درصد افزایش نشان می‌دهد.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز ادامه داد: 3 ایالت در بین ایالت‌های آمریکا یعنی ایالت کالیفرنیا با 193 هزار و 191 دانشجو، نیویورک با 126 هزار و 308 دانشجو و تگزاس با 81 هزار و 687 دانشجو، بیشترین دانشجویان بین المللی را ثبت نام کردند.

توزیع دانشجوی بین‌المللی از مناطق مختلف جهان شاغل به تحصیل در آمریکا

 

ردیف  قاره مقصد
1  آسیا 18 درصد
2  اروپا 21 درصد
3  استرالیا و جزایر اقیانوسیه 17 درصد
4  آفریقا 13 درصد
5  آمریکای شمالی (کانادا) 14 درصد
6  آمریکای جنوبی 20 درصد

 

وی در ادامه به آماری از تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: در حالی که از کشورهای مختلف جهت ادامه تحصیل به آمریکا مسافرت می‌کنند، از جمهوری اسلامی ایران تعداد 8 هزار و 700 نفر ثبت نام شده است.

ممهراد اظهار داشت: تخمین زده می‌شود که کل تعداد دانشجویان ایران شاغل به تحصیل در کشورهای خارجی در حدود 50 هزار نفر باشد.

وی اضافه کرد: در مقابل کل تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های ایران طبق آخرین خبری که از سوی قائم مقام وزیر علوم در امور بین المللی اعلام شده است، 22 هزار دانشجو است.

 

منبع حبر

 



بازگشت